Suomalaisia Silver-veneitä on jo reilun parin vuosikymmenen ajan tehty eteläpohjanmaalaisessa Ähtärin kaupungissa, jossa alumiiniveneiden rakentamisella on pitkät perinteet. Silver-veneissä yhdistyy suomalainen insinööriosaaminen, laadukkaat materiaalit sekä veneen rakentamisen tinkimätön ammattitaito ja intohimo. Kaudesta 2018 mallistoomme kuuluu myös täysin lasikuituisia veneitä, joita valmistetaan Valkeakoskella.
Silver on tietääksemme ainoa venemerkki, jonka mallistovalikoimassa on sekä ns. hybridiveneitä (lasikuitusisusta + alumiinirunko) ja täysalumiiniveneitä että täysin lasikuidusta valmistettuja veneitä. Tavoitteenamme on tarjota veneilijälle varteenotettava vaihtoehto, käyttötarkoituksesta riippumatta. Veneitämme käytetään ympäri Eurooppaa niin kalastukseen, vesiurheiluun, yhteysvenekäyttöön, retkiveneilyyn kuin puhtaaseen huviajeluun. Veneemme ovat todella monikäyttöisiä, ja usein samaa venettä käytetäänkin useaan eri käyttötarkoitukseen.
Veneidemme suunnittelun lähtökohtana on aina loistavat ajo-ominaisuudet, mikä alkaa hyvin suunnitellusta ja valmistetusta rungosta. Runkomuotoilu luonnollisesti vaihtelee hieman eri venemallien välillä, mutta jokainen runko on valmistettu ja suunniteltu niin, että se on kyseiselle venemallille optimaalinen mukavan ajokokemuksen varmistamiseksi. Veneiden keulat halkaisevat hyvin aaltoja ja V-pohja tekee veneistä vakaita ajaa Pohjois-Euroopan vaativissa olosuhteissa.
Hybridiveneemme kulkevat mallistonimellä Y-range. Veneiden ainutlaatuisessa AluFibre™ -rakenteessa yhdistyvät sekä merialumiinin että lujitemuovin parhaat puolet. Kestävä merialumiininen runko tekee veneen käyttämisestä huoletonta ja turvallista. Alumiinirungon ansiosta voit rantautua luonnonsataman rantakalliolle tai hiekkarannalle ilman että sinun tarvitsee pelätä kolhuja.
Veneen lujitemuovinen sisäosa on viimeistelty, se ei haalistu auringossa vuosien saatossa ja se on miellyttävän tuntuinen jopa kuumalla auringonpaisteella. Lujitemuovi on lisäksi helppo pitää puhtaana ja se pitää säilytystiloissa olevat tavarat kuivina kovassakin vesisateessa tai myrskyssä.
AluFibre™ -rakenne mahdollistaa myös modernin muotoilun, jonka ansiosta Silver-veneillä on yleisesti luokkansa parhaat ajo-ominaisuudet. Pohjan hitsatut nousulistat vähentävät kitkaa ja nopeassa ajossa vene kallistelee sileäpohjaisia vähemmän. Tämä tekee veneistä myös erittäin polttoainetaloudellisia ja pitää pärskeet paremmin poissa sisätiloista ja matkustajista. Silver-veneillä ajaminen on helppoa ja hauskaa kovemmassakin kelissä.
Veneiden ainutlaatuinen laitakotelorakenne parantaa veneen turvallisuutta tehden veneestä uppoamattoman ja samalla erittäin hiljaisen. Veneen runko ja sisälujitemuovi eristetään toisistaan solukumilla ja laitakotelot täytetään polyuretaanivaahdolla. Lujitemuovinen sisäosa on itsessään saumaton, joten runkoäänille ei jää tilaa edetä veneessä. Hiljaisuuteen on panostettu myös eristämällä ja katkaisemalla runkoäänet sekä poistamalla ylimääräiset resonanssiäänet kumisilla vaimentimilla ja kitkalukoilla.
Kaudelle 2017 lanseeratut täysalumiinivenemallit Shark BRX ja Eagle BRX ovat löytäneet oman käyttäjäkuntansa etenkin vapaa-ajan kalastajista sekä saaristoveneilijöistä, joiden täytyy päästä mökkisaarelle ympäri vuoden, kelissä kuin kelissä. X-malleissa niin runko kuin sisäosa on valmistettu kestävästä merialumiinista, ainoastaan ohjauspulpeteissa on ergonomiasyistä osittain käytetty myös lasikuitua.
X-rangen malleille ominaista ovat keulan ja perän muokkausmahdollisuudet. Sekä keulaan että perään on helppoa ja nopeaa muodostaa tasaiset, korotetut tasot, jotka sopivat etenkin heittokalastukseen. Keulan säilytystilojen väliin jäävä selkeä kulkuväylä on katettavissa erillisella alumiinilevyllä, jolloin keulasta muodostuu yhtenäinen heitto-/aurinkotaso. Kiinteän takakeskipenkin molemmin puolin olevat alumiiniset klaffipenkit yhdessä suurien uimatasojen kanssa sen sijaan auttavat muodostamaan yhtenevän heittotason perään.
Eagle BRX-mallin matkustamo on erittäin tilava, jolloin taka-avotilaan saa kiinnitettyä yhteensä jopa neljä pehmustettua erillisistuinta. Shark BRX-mallissa kuljettajalla ja kartanlukijalla on omat istuimet, kun taas mahdolliset muut matkustajat istuvat takapenkillä. Keskipulpetilla varustettuja X-malleja on tätä nykyä kaksi: Silver Shark CCX ja Silver Seahawk CCX. Vuonna 2023 julkaistu Silver Seahawk CCX on isokokoinen ja järeä täysalumiinivene, joka on suunniteltu vastaamaan etenkin merellisiin kuljetus- ja yhteysvenetarpeisiin.
Alumiinrungot ovat valmistettu samalla vankalla ammattitaidolla kuin hybridiveneiden rungot, joten X-mallien ajettavuus on samaa huippuluokkaa kuin AluFibre™-malleissa. Alumiinista valmistettu sisäosa on entistä huolettomampi ja kestävämpi, joten sinun ei tarvitse murhetia, ettei vene kestäisi esimerkiksi kuorman kuljettamista mökille. Parasta veneissä on se, ettei kuomujen kanssa tarvitse pelleillä, vaan veneen voi huoletta jättää sateeseen avotilaa peittämättä.
Kaudella 2018 Silver yllätti monet veneilijät ja veneilymediat ottamalla jättiaskeleen kohti täysin lasikuituista venemallistoa. Z-range nimeä kantava lasikuituvenemallisto käsittää yhteensä neljä erikokoista lasikuituvenettä, josta suurin on reilu kahdeksanmetrinen Silver Raptor DCZ ja pienin Silver Tiger, joka on noin kuusi metriä pitkä. Tiger-mallista on sekä Day Cruiser- että Bow Rider -versio, suuremmista Z-malleista ainoastaan Day Cruiser -mallit.
Veneistä tekee ainutlaatuiset etenkin rungoissa käytetty ruotsalainen Petestep®-teknologia, jonka avulla veneistä on saatu erityisen roiskekuivia, pehmeäkulkuisia ja hiljaisia. Runkomuotoilun ja ainutlaatuisten Petestep®-vesiohjainten ansiosta vesimassa suunnataan alas ja taakse, mikä osaltaan tekee sen, että veneet kulkevat korkeammalla vedenpinnassa vähentäen samalla kitkaa. Näin Petestep®-runkoiset Z-mallit ovat myös hyvin polttoainetehokkaita. Silver Z-mallit on suunnitellut norjalainen suunnittelutoimisto Eker Design AS, jolla on vankka kokemus myös veneiden suunnittelusta.
Silver Z-mallit ovat etenkin auringonpalvojille sopivia veneitä, sillä taka-avotilat kutsuvat viettämään laatuaikaa perheen ja ystävien parissa muhkean U-sohvan ja tilavan pöydän ympärille. DC-veneissä on tarvittavat mukavuudet, jotta voit nauttia veneilystä myös yön yli.
Silver on täysin kotimainen tuotemerkki, joka valmistetaan yhä tänä päivänä Suomessa. Silver Y- ja X-mallit valmistetaan TerhiTec Oy:n tehtaalla, eteläpohjanmaalaisessa Ähtärissä – lasikuituiset Z-mallit valmistetaan Valkeakoskella. Olemme erittäin ylpeitä kotimaisuudestamme, ja haluamme vaalia niin kotimaista osaamista kuin auttaa omalta osaltamme suomalaista työmarkkinaa kasvuun. TerhiTec Oy on osa kotimaista Otto Brandt Oy -perheyritystä, joka toimii nyt jo viidennessä sukupolvessa.